البث المباشر الراديو 9090
الشيخ عويضة عثمان
وجهت متصلة ببرنامج "فتاوى الناس" المذاع على قناة الناس اليوم الأحد، سؤالًا للشيخ عويضة عثمان، أمين الفتوى بدار الإفتاء المصرية، قائلة: "حد كان بيساعدني بالعلاج، ولما احتجت فلوس العلاج غصب عنى بعته لحد، فما حكم الشرع؟".

وأجاب الشيخ عويضة عثمان على سؤالها، قائلًا: "هنفرض حضرتك جبتي علاج وملكتيه، بالفعل ودخل في ملكك أنتي، احتجتيه استخدمتيه منه جزء شفتني، أنا محتاج النوع ده ولكن هو دخل في ملكك خلاص نعم لم تحتالي ولم تخبري بطريقة ملتوية زي ما قلنا ولكن جبتيه، فعلًا أنتي محتاجاه ربنا يعافيكي ففاض علبة فأعطيتها لي أو أنا احتجت علبة فأعطيتها لى، أنا استخدمتها أو إني أنا بعتها خرجت من ملكك دخلت ملكي، أنا حر التصرف فيها، فأنت لك أجر على إنك ساعدتني وأثرت مني بهذه العلبة وأنا شفت إن أنا محتاج إن أنا أجيب فلوس فرحت بايعها".

وأَضاف: "الصيدليات بتمنع بيع وما زالت وده بعض الصيدليات المفروض تشدد عليه بيع الأدوية المدعمة، علشان الأمر يبقى مع من كل القنوات مقفول، تضيع الفرصة على الناس اللى تجيب وتبيع وتحصل أزمة".

قناة الناس

وكانت الشركة المتحدة للخدمات الإعلامية، قد أطلقت قناة الناس في شكلها الجديد، باستعراض مجموعة برامجها وخريطة الجديدة التي تبث على شاشتها خلال 2023.

وتبث قناة الناس عبر تردد 12054 رأسي، عدة برامج للمرأة والطفل وبرامج دينية وشبابية وثقافية وتغطي كل مجالات الحياة.

تابعوا مبتدا على جوجل نيوز